БІБЛІОГРАФІЧНА ПОЛИЧКА

09:00 Загальнонаціональна хвилина мовчання пам’яті загиблих у війні проти росії. Схиляємо голови перед Героями, які боролися і загинули за наше майбутнє.

суботу, 19 березня 2022 р.

ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ

Вже 13 день триває війна Росії з Україною. 13 день уся країна тримаємо оборону – хто на лінії фронту, хто волонтерами, хто в роботі, хто зі своїми дітьми і близькими.
І весь цей час наша психіка перебуває у ненормальних умовах, витримуючи колосальну напругу.
За таких умов ми всі, з різними нюансами і особливостями, проходимо певні типові етапи на шляху до адаптації. 
ПОРАДИ ПСИХОЛОГІВ.
Дихайте
  • Зробіть декілька глибоких вдихів;
  • спробуйте дихати "на чотири" в розміреному темпі: 1-2-3-4 – вдих; 1-2-3-4 – видих. Або на 1-2-3-4 – вдих, на 1-2-3-4 – затримайте дихання, на 1-2-3-4 – видих і на 1-2-3-4 – затримайте дихання. Таких циклів має бути вісім.
  • Одночасно з цими вправами пийте воду маленькими ковточками. Випийте до 300 мл води.
Не сидіть
  • Відтисніться від стіни або підлоги;
  • ходіть кімнатою, рухайтеся;
  • робіть фізичні вправи.
Змістіть увагу
  • Назвіть чотири властивості будь-якого предмета;
  • скажіть прості фрази – "мене звати…", "мені стільки-то років", "я перебуваю в кімнаті", "стіни такого кольору", "сьогодні… число", "ось шафа, вона біла…", "оце диван – він м’який";
  • називайте будь-що, що бачите перед собою, аби повернутися в ситуацію "тут і тепер".
Проведіть тактильні вправи
  • Спробуйте масажувати пальці: натискати на нігтьову пластину кожного пальця, ніби розгладжуєте її. Коли сильніше натиснете, відчуєте неприємні відчуття і тоді повернетеся до реальності;
  • обійміть самі себе руками та спробуйте зробити масаж (правою рукою масажуйте ліве передпліччя до шиї й назад, теж саме – з лівою рукою);
  • масажуйте ноги, щоб відчувати: "я тут є, тут є моє тіло, я його торкаюся";
  • покладіть руку собі на живіт (біля сонячного сплетіння), іншу – на груди й спробуйте відчути, як рухається ваш живіт, коли ви дихаєте;
  • складіть руки навхрест (праву руку – на ліве плече, ліву – на праве) і постукуйте себе по плечах. Дайте собі зрозуміти, що ви є, що ви живі, що ви – тут.
Що робити, коли панікує хтось інший
  • Найперше треба уникати фраз на зразок "заспокойся", "візьми себе в руки", "ти мене чуєш?". Це не працює;
  • якщо це — близька вам людина, підійдіть і притуліть її до себе;
  • якщо людина незнайома, то не варто цього робити. Але треба підійти, щоб людина подивилася вам у вічі, і сказати, хто ви, що ви допомагаєте, що ви знаєте, що треба робити. Запропонуйте вправи, описані вище;
  • але спочатку дайте склянку води, з'ясуйте, яка у людини зараз є потреба. Може їй потрібно лягти, можливо, щось інакше.
Беріть людину за руку, ходіть разом;
  • якщо це – дитина, то найкраще – гратися з нею. До прикладу, разом задувати свічечку (видих), а потім нюхати квіточку (вдих). Так у дитини нормалізується дихання, і це допоможе трохи заспокоїтися;
у жодному разі не кричіть.
  • "Людина, яка панікує і тривожиться, занурюється в себе і є відокремлена від усього. 
З іншого боку, інколи різкіший тон може також стабілізувати психічний стан людини. Достатньо наказово сказати (але не кричати): 
  • "Роби це, тому що я знаю, що я кажу", "Я знаю, що тобі (або нам) це допоможе". Коли ви себе "приєднуєте" до людини, показуєте, що ви разом – це те, що може зламати бар’єр;
  • найважливіше – озвучуйте ті почуття, які ви зараз маєте. Кажіть: "Я дуже боюся", "Я тривожуся", "Мені страшно". Коли ви це озвучуєте і дозволяєте озвучувати іншим, рівень цього почуття знижується.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...